През октомври има един голям празник, който е дал и името на месеца, наречен някога Димитровски.
Черковният празник е в чест на Светия великомъченик Димитър.
Житието му разказва, че Свети Димитър е роден в град Солун. След смъртта на баща си той станал градоначалник, приел Христовата вяра и учил жителите на Солун да не се кланят на идоли, а да отворят сърцата си за Христа. Затова император Максимилиян заповядал да го заключат в тъмница. Дори и затворен, Свети Димитър продължил да разпространява вярата си сред народа, заради които бил погубен промушен с копие в реброто.
След време, при разравянето на някакъв ров, били открити мощите на Св. Димитър, които излъчвали целебно и благовонно миро. В църковните песнопения Св.Димитър се възпява като мъченик, пазител на царете, поборник на войните, обогатител на нищите и пристанище на прибягващите за неговата помощ.
Последните му образи, възпявани в песнопенията, намират и място във фолклорната обредност. Като начало на зимното полугодие денят в чест на св. Димитър Солунски се свързва с поговорката Дойде ли му денят, идва му и снегът.
На този празник стопаните се разплащат с наетите за летния сезон работници, овчари и ратаи. Димитровден се характеризира с обредното полазване гадаене по първи гост. Изпълнява се също и на Игнажден. Вярва се, че ако първите полазници са момченца, през годината ще се раждат повече мъжки животни.
Ако полазникът е добър и имотен човек, годината ще е здрава, плодородна и благополучна. На Димитровден стопаните гледат дали луната е във фаза пълнолуние. Ако месецът е пълен, вярват, че кошерите ще са пълни с мед, а кошарите с агънца. На Димитровден започват годежите и сватбите, момите извиват сглядно хоро пред погледите на ергените и техните родители.
Така възрастните избират своите бъдещи снахи.
Димитровден е централният годишен зимен ориентир в етническите ни територии и затова обредните практики фиксират представи, свързани с прелома - преход към зимата. Впрочем, не случайно връзката му с предхождащия го Петковден е "скрепена" чрез роднинството им в народното съзнание.
Условно в празничността можем да отделим две линии - паганистична и християнска. Tе обаче са твърде тясно преплетени една с друга, защото на християнски ясветец се приписват езически митични качества. Той "донася" зимата, яздейки червен кон, с неговото присъствие се свързва гадаенето за бъдещото плодородие (инициална магия); той трябва да бъде омилостивен, за да закриля стопанските начинания и реколтата през следващия цикъл.
Св. Димитър е представен като антипод на близнака си - св. Георги. Той е първородният син, по-старият, и е носител на хтоничното начало. Така и в нашата традиция се реализира древният близначен мит, в който здраво са споени помежду си опозициите живот -смърт, младост-старост, лято-зима, сеитба-жътва. тези опозиции маркират чрез празниците на двамата светци и народният ни календар, разделяйки го на две половини.
rumen4o
на 27.10.2009 в 12:43:23 #27Леле,тоя образ колко копи-пейст е напарвил? И дан оси мисли само,че някой ще му чете всичките дивотии...
dante_18
на 26.10.2009 в 21:44:51 #26Доню Д. Донев прав си, не трябва да спорим! http://www.obedinenienareligiite.com/
Доню Д. Донев
на 26.10.2009 в 21:16:01 #25Значи dante_18, не ме карайте да влизъм в антиефективен безсмислен спор за периферни подробности, най-малкото защото това е целта на юдейския фарисейски талмудизъм /не знам доколко сте наясно с християнското ставане и юдейското разрастване/. Или казано по Хегел - отклонявайки се от основното и издребнявайки да продължаваме да се лутаме в облаците на глупустта, въобразявайки си, че сме стигнали небето на истината. Така че не се обиждайте от критичните ми забележки, те имат основание и обърнете повече внимание на това, как съм завършил: "Но ставането си е ставане, за разлика от юдейско фарисейско талмудисткото разразстване и аз като краен хегелианец и краен христианин считам, че ако продължите напред ще стигнете далеч." Колкото до profesorx - е, не! Демонстрирането на такава тъпотия или пропаганда към гоите априори считани за толкова тъпи е страшно! Но Вие сте единични случаи, дори правилите Zeitgeist евреи са на сравнително добро ниво, а грешките в първата, религиозната част, са вероятно отчасти целенасочено умишлени /за това говори и тяхната унифицирана елементарност - например в основата си те не се различават съществено от критиката на Иисус от Берлиоз в "Майстора и Маргарите" на Булгаков/. А колкото до парите, нещата са казани сравнително вярно и дори меко. Ама спокойно, продължавайте да си въобразявате, че сте богоизбрани и че гоите нищо не разбират и за нищо не стават освен за тор на вашите гадни амбиции /перефраза по чешкия евреин Хавел/, пък да видим до къде ще я докарате за пореден път.
Юлиан-3
на 26.10.2009 в 20:07:03 #24така е,християните са идолопоклонници...
dante_18
на 26.10.2009 в 16:10:59 #23бил погубен промушен с копие в реброто. Мооооля????? това е сложен идолопоклоннически ритуал! трудно е за рабиране
Panopsihikum
на 26.10.2009 в 15:38:24 #22бил погубен промушен с копие в реброто. Мооооля?????
dante_18
на 26.10.2009 в 14:41:05 #21В началото на 6-а глава от частта Изход с израза „Божии синове” са описани умножаващите се по земята, хора. Други стихове в тази насока са следните: (Пречист е Бог от долуцитираните думи.) „Кажи на фараона: тъй говори Господ: Израил е Мой първороден син.” (Изход, 4/22) „Те отидоха със сълзи, Аз пък ще ги поведа с утеха; ще ги поведа край водни потоци по равен път, по който не ще се спънат; защото Аз съм Господ на Израиля, и Ефрем е Мой първороден.” (Еремия, 31/9) „Ще възвестя определението: Господ Ми каза: Син Мой си Ти; Аз днес Те родих.” (Псалми, 2/7) В Петокнижието е използван изразът „Божий син” също така и за Пророка Соломон (Сулайман) (м.н.). Стиховете, разкриващи това, са следните: „Кога се изпълнят твоите дни, и ти се прибереш при отците си, тогава ще въздигна твоето семе след тебе, което ще бъде от синовете ти, и ще закрепя царството му. Той ще Ми съгради дом, и ще закрепя престола му вовеки. Аз ще му бъда баща, и той ще Ми бъде син, и милостта Си няма да дигна от него, както я дигнах от оногова, който беше преди тебе. Ще го поставя в Моя дом и в Моето царство навеки, и престолът му ще бъде вечно крепък.” (Летописи 1, 17/11-14)
dante_18
на 26.10.2009 в 14:24:22 #20без шаблонни изрази моля! ще давате ли някакви доводи в подкрепа на това твърдение или не?
profesorx
на 26.10.2009 в 14:15:44 #19dante_18, прочети си книгите отново. . Както и да е, луди много.
dante_18
на 26.10.2009 в 13:56:12 #18значи никъде в стария завет не се споменава за троицата? какво е смешното в случая? Разбира се, че не се споменава!
Begemot
на 26.10.2009 в 13:26:11 #17dante_18 | 26.10.2009 12:12 не съм предобеден или с някаква нагласа! това, че отхвърлям вярата в троицата(пречист е Бог) се дължи на това, че това безумие не се съдържа в новия или в стария завет! --------------- значи никъде в стария завет не се споменава за троицата?
profesorx
на 26.10.2009 в 13:14:31 #16Zeitgeist e пълен с доста лъжливи "факти", особено начина по който е направен си личи, че си е просто пропаганда. Парите им били виновни. Но това е, като на запад не са имали комунизъм и си мислят, че това е решението. Доста нелеп филм, както и всяка конспиративна теория. Масоните, негрите, евреите и клошарите в лос анджилис са виновни за всичко. Ама хората са овце и вярват на всичко.
dante_18
на 26.10.2009 в 12:21:12 #15Все пак при Вас нещата са в сравнително мек вид примерно в сравнение с първата част на нашумелия преди 2-3 години филм Zeitgeist /а другите му части са сравнително верни, замислете се защо е така/. не съм го гледал, но ще го направя. Надявам се да не е ''плитък'' и ''елементарен''.
dante_18
на 26.10.2009 в 12:12:37 #14Харесва ми това, което пишете, но то страда от от предубеденост и нагласи не съм предобеден или с някаква нагласа! това, че отхвърлям вярата в троицата(пречист е Бог) се дължи на това, че това безумие не се съдържа в новия или в стария завет! освен това вече има много християн, който я oтхвърлят! например Унитарианците - известно е как дявола чете Евангелието– ЩО ЗА АРГУМЕНТ Е ТОВА? така ли казвате за да пренебрегнете доказателствата против тоицата? Аз казвам, че вие сте ''дявола'' и въвеждате милони хора в тази заблуда появола се 300 години след Исус(м.н)!!!!!
Доню Д. Донев
на 26.10.2009 в 11:35:44 #13До dante_18 : Харесва ми това, което пишете, но то страда от от предубеденост и нагласи, практически неизбежни в нашия все още силно юдаизиран свят /по теорията на безсъзнателното психическо на установката на Марбе-Мюлер-Узнадзе, не на грешния и вреден Фройд/. Или казано по най-елементарния начин - известно е как дявола чете Евангелието. Все пак при Вас нещата са в сравнително мек вид примерно в сравнение с първата част на нашумелия преди 2-3 години филм Zeitgeist /а другите му части са сравнително верни, замислете се защо е така/. Но ставането си е ставане, за разлика от юдейско фарисейско талмудисткото разразстване и аз като краен хегелианец и краен христианин считам, че ако продължите напред ще стигнете далеч.
dante_18
на 26.10.2009 в 11:21:43 #12Кажи: “О, хора на Писанието, елате към едно общо слово между нас и вас да не служим на друг освен на Бог и да не Го съдружаваме с нищо, и едни от нас да не приемат други за господари, освен Бог!” (Коран, 3:64)
родопски помак
на 26.10.2009 в 11:11:07 #11По-малко алкохол довечера и повече кючеци
dante_18
на 26.10.2009 в 11:05:37 #10ОБОЖЕСТВЯВАНЕТО НА ИСУС(М.Н) СЪЩО Е ЕЗИЧЕСКА ПРИТУРКА!! и е резултат на влиянието на гръцката МИТОЛОГИЯ– ХЕРКУЛЕС СИН НА ЗЕВС!! защото: Понеже всички, водени от Духа Божий, СА СИНОВЕ БОЖИИ.” (Римляни, 8/14) И ще ви бъда Господ, а вие ще бъдете МОИ СИНОВЕ И ДЪЩЕРИ", казва Господ Вседържител.” (Коринтяни 2, 6/1 „За да бъдете синове на вашия Отец Небесен; защото Той оставя Своето слънце да грее над лоши и добри, и праща дъжд на праведни и неправедни.” (Матей, 5/45) нито са Му потребни служения от човешки ръце, като да би имал нужда от нещо, понеже сам Той дава на всички и живот и дишане и всичко; направил е от една кръв всички човешки народи да живеят по цялото лице на земята, като им е определил предназначени времена и пределите на заселищата им; за да търсят Господа… макар Той и да не е далеч от всекиго измежду нас: защото ние чрез Него живеем, и се движим, и съществуваме… ” (Деяния, 17/24-2
Begemot
на 26.10.2009 в 11:04:25 #9Не може по такъв тъп и прост начин да се представи християнски празник в уж християнска държава... Който е писал статията е максимум с Българска филология от ПУ....Говедо...
Доню Д. Донев
на 26.10.2009 в 10:58:46 #8До rumen4o: Общо взето правилно сте схванали и описали някои неща около практическото християнство /не само нашето, българско православие!/. От една страна това са естествени процеси в ставането на такива неща, от друга са и следствие на двухилядолетната борба на юдейския фарисейски талмудизъм с Иисус и християнството, с първи изявен представител Савел /Павел, сам открито в посланията си наричащ се фарисеин, син на фарисеин. Всъщност вместо да го усуквам -0 препратка към съществуващата смислена литература по тези въпроси - примерно Хегел и Паул дьо Лагард, макар че и тя е частична и не обхваща целия проблем, има още какаво да се уточнява и развива и то много. Единственото успокоение в случая е, че само Иисус е вечен и незаобиколим и Царството Божие по него е неизбежно.